Geen producten (0)

Worker Placement spellen

Toen ik vroeger spellen speelde, waren de meeste spellen gebaseerd op het gooien met een dobbelsteen, waardoor je verder kwam op het bord en dingen kon of moest uitvoeren.
Inmiddels maken spellen gebruik van veel meer verschillende mechanismes. Eén van die mechanismes is het worker placement.

Maar wat is worker placement?

Bij worker placement heb je als speler de beschikking over een (beperkt) aantal speelstukken: de workers. Deze workers kun je inzetten op een speelbord, waardoor je een actie kunt uitvoeren. Je krijgt daardoor bijvoorbeeld inkomsten of goederen, je mag daardoor dingen bouwen of je hebt de kans om een monster te verslaan.
Vaak krijg je al je workers aan het eind van de beurt terug en in de volgende beurt begint het plaatsen van de workers opnieuw. Vaak verandert de volgorde van spelers wie het eerst mag kiezen waar de workers geplaatst worden. Ben ik de vorige beurt als eerste geweest, dan heb ik grote kans dat ik nu pas als laatste mag kiezen. Dit is belangrijk, want bepaalde acties kunnen vaak maar 1 keer per ronde uitgevoerd worden. Als er al een worker staat, kan er niet nog een worker geplaatst worden. De beurtvolgorde is dus erg van belang.
Een andere manier van dit mechanisme is dat je workers langer “aan het werk zijn”. Dit wil dan zeggen dat je de workers voor het hele spel of voor meerdere beurten kwijt bent. Ze leveren dan wel vaak meer op in de vorm van overwinningspunten of inkomsten.

Goede voorbeelden van workerplacement spellen zijn Carcassonne, Agricola, Thurn & Taxis en Istanbul

Soms wordt dit mechanisme van workerplacement gecombineerd met andere mechanismes. Hierover later meer.

0 Reacties

Er is nog niet gereageerd

Reageer

Annuleren
Facebook Pinterest

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.