Geen producten (0)

Het mooiste spel

Wat vind ik het mooiste spel dat er is? En hoe vind ik die tussen al die verschillende spellen die er zijn?

Ik dacht dat ik met mijn webshop in bordspellen veel spellen ken. Maar er zijn er nog zo verschrikkelijk veel die ik niet ken. Hoe kies ik dan het mooiste spel?

Om deze vraag te beantwoorden ben ik eens gaan nadenken van welke technieken spelletjes gebruik maken. En ik ontdekte dat er nogal veel variatiemogelijkheden zijn waar een spelfabrikant mee te maken heeft.

Allereerst heb je verschillende categorieën spellen. Er is bijvoorbeeld het fenomeen tabletop-spel. Dit houdt in dat er geen speelbord is. Elke speler heeft één of meerdere miniaturen tot zijn beschikking en bestookt daarmee die van de tegenstander. Een mooi voorbeeld hiervan is Star Wars X-wing.

Dan heb je de worker placement spellen. Hierbij heeft elke speler een aantal poppetjes die ingezet worden op het speelbord en daar soms het hele spel blijven staan en hun “werk” doen. Een voorbeeld hiervan is Carcassonne.

Vervolgens heb je ook nog spellen waarbij de spelers juist samen moeten spelen tegen het speelbord; de zogenaamde coöperatieve spellen. Voorbeelden zijn De HobbitPandemie en Legenden van Andor.

Als laatste zijn er vele spellen die van de spelers vragen om handel te drijven (Koehandel of Kolonisten van Catan) of die juist gaan over parate kennis van spelers (30 Seconds of Party en Co)

Naast al die categorieën (misschien heb ik ze niet allemaal beschreven) zijn er elementen die in bijna alle spellen een grote of kleine rol spelen.

Geluk is een belangrijke factor in bijna elk spel (Monopoly of Risk) en strategie komt ook vaak om de hoek kijken (Dominion).

Tenslotte telt de voorkeur van de speler enorm mee. Deze hangt van verschrikkelijk veel zaken af. Te beginnen met waarmee je bent opgegroeid. Dit heeft veel invloed op wat je later leuk gaat vinden.

Maar ook, vind je een spel met een speelbord leuker, of met kaarten of geen van beide? Houd je van korte of juist avondvullende spellen. Doe je een spel het liefst met zijn tweeën of met een grote groep. Daarbij komen alle dingen die ik hierboven heb besproken.

Als ik al die dingen in ogenschouw neem en het mooiste spel zou moeten kiezen, kom ik tot de conclusie dat ik dat voor mezelf niet eens kan doen, laat staan voor alle andere mensen.

Wat misschien gezegd kan worden is dat spellen die meerdere technieken goed combineren ook door grotere groepen mensen gewaardeerd worden.

En wat is jouw mooiste spel?

 

Gert

0 Reacties

Er is nog niet gereageerd

Reageer

Annuleren
Facebook Pinterest

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.